„To były najlepsze czasy, to były najgorsze czasy” – pisał Charles Dickens o epoce wielkich zmian. Podobnie dziś żyjemy w świecie postępu technologicznego, ale i globalnych wyzwań: zmian klimatu, zanieczyszczenia środowiska i rosnących nierówności społecznych.
W odpowiedzi na te wyzwania, uczniowie i nauczyciele z naszej szkoły wraz z partnerami z Islandii, Turcji i Rumunii zaangażowali się w projekt „Climate Justice for Change”, którego celem jest zwiększanie świadomości na temat ekologii i zrównoważonego rozwoju.
Centralnym tematem działań mobilności, która odbyłą się w naszej szkole w dniach 19-23 maja 2025 była walka z zagrożeniem pożarowym – realnym problemem, szczególnie w Polsce, gdzie coraz częściej dochodzi do pożarów lasów i łąk z powodu suszy i niskiej wilgotności gleby.
W ramach mobilności, która odbywała się pod hasłem „ „Strażnicy Ognia i spalania biomasy” przyjechało do naszej szkoły15 uczniów, 6 nauczycieli i wykładowca uniwersytecki z Mersin w Turcji. Wspólnie zorganizowaliśmy szereg wydarzeń edukacyjnych i warsztatów oraz innych zajęć.
Najważniejsze momenty tygodniowej mobilności to m.in.:
- Ceremonia otwarcia i zapoznanie z systemem edukacji w Polsce,
- Spotkanie z wójtem gminy Psary oraz prezentacja osiągnięć Zielonej Gminy,
- Warsztaty projektowe na temat ekologii i roli młodzieży w ochronie środowiska,
- Wizyta w lokalnej straży pożarnej oraz Centralnym Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach,
- Warsztaty z udzielania pierwszej pomocy i zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia,
- Zajęcia w lesie i parku – obserwacja bioróżnorodności i zbiórka śmieci,
- Tworzenie ulotek i plakatów edukacyjnych z materiałów z recyklingu,
- Edukacyjne zajęcia terenowe - wizyta w Ekologicznym Centrum Edukacji w Górze Siewierskiej (obserwacja bioróżnorodności, sadzenie roślin),
- Zajęcia promujące kulturę naszego kraju i regionu- przygotowany przez szkołę artystyczny program
- Wizyta w Muzeum Śląskim w Katowicach, kopalni „ Guido” w Zabrzu oraz edukacyjna wycieczka do Krakowa,
- Gry językowe, działania integracyjne i wieczór kulturowy.
Uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę na temat środowiska, ale także rozwinęli umiejętności językowe, cyfrowe oraz nauczyli się, jak ograniczać odpady i dbać o planetę w codziennym życiu.
Projekt przypomniał wszystkim uczestnikom, że walka o klimat to nie tylko wielkie decyzje polityków, ale także codzienne wybory każdego z nas. A młodzież – jak pokazali uczniowie naszej szkoły – może być prawdziwymi strażnikami przyszłości.
Wspólny cel, trwałe efekty
Uczyli się, jak ograniczać odpady, dbać o środowisko, a także rozwijali swoje umiejętności językowe i cyfrowe.Stworzyli plakaty, prezentacje, filmy i ulotki o tematyce ekologicznej. Wzięli udział w dyskusjach i warsztatach, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami z rówieśnikami z innych krajów.
Projekt był nie tylko nauką – był doświadczeniem, które zostawi trwały ślad w świadomości uczestników. Pokazał, że ochrona środowiska to nie tylko globalna sprawa, ale też lokalna odpowiedzialność każdego z nas.
Warto podkreślić, że uczniowie z Turcji, Rumunii i Islandii zostali zakwaterowani w domach rodzin naszych uczniów. Gościnność i serdeczność, jaką okazano młodym gościom, zrobiła ogromne wrażenie. Rodziny nie tylko zapewniły im opiekę i domową atmosferę, ale także zorganizowały wiele popołudniowych atrakcji. To doświadczenie wzmocniło więzi między szkołą a lokalną społecznością, a także przyczyniło się do nawiązania kontaktów z rodzinami zagranicznych uczniów. Dzięki temu projekt zyskał dodatkowy, wyjątkowy wymiar – międzyludzkiej bliskości i współpracy ponad granicami.