W dniach 9 – 14 maja odbył się kolejny wyjazd uczniów ze Szkoły Podstawowej im. marszałka Józefa Piłsudskiego w Psarach realizowany w ramach projektu ERASMUS +. Cztery dziewczynki wraz z nauczycielami spędziło tydzień w malowniczej miejscowości Varpalota na Węgrzech. Tym razem szkołą goszczącą była Thuri Gyorgy Grammar School. Oprócz węgierskich gospodarzy i uczniów naszej szkoły, w mobilności udział wzięli uczniowie z pozostałych szkół partnerskich, czyli Estonii, Rumunii i Turcji. Główne tematy naszego projektu to nauka, sztuka i technologie informacyjno-komunikacyjne. Idea projektu "Scan - Think - crEate - drAw - perforM" polega na tym, że możemy promować przedmioty ścisłe połączone ze sztuką.
Uczniowie przez trzy dni brali udział w zajęciach w szkole. Po zwiedzeniu szkoły, prezentacji efektów dotychczasowej pracy, każdy kraj pracował nad swoim przydzielonym zadaniem. Uczniowie programowali roboty według ściśle określonych instrukcji oraz wykonywali przedmioty za pomocą drukarki 3D.
Ważnym wydarzeniem była uroczysta ceremonia otwarcia wymiany, która odbyła się w Ratuszu, a przewodniczyła jej burmistrz miasta Marta Talaber. Po oficjalnym powitaniu uczniowie mogli zwiedzić średniowieczny zamek obronny Thury-vár, gdzie za przewodnika robił sam kapitan Thury György – bohater, który w 1566 roku skutecznie odparł tureckie oblężenie. Zwiedzanie zamku zakończyło się wykonaniem zadania wyznaczonego przez naszego węgierskiego gospodarza – uczniowie mieli przemieszczać się po okolicach zamku odnajdując kolejne punkty na mapie za pomocą kodów qr.
Integralnym punktem wymiany były wycieczki integracyjno – edukacyjne. Uczniowie zwiedzili Veszprem - miasto położone na malowniczych wzgórzach nad niewielką rzeczką Séd w południowej części Lasu Bakońskiego. Po zapoznaniu się z historią miasta uczniowie udali się na warsztaty do Digital Science Center- Centrum edukacyjno-rozrywkowe, skierowane przede wszystkim do dzieci w wieku szkolnym i młodzieży, angażujące młodych ludzi w świat cyfryzacji. W trakcie zajęć uczniowie mogli poznać Bodri, psa-robota, wypróbować, jakie miniroboty można zaprogramować, a także zaprojektować w 3D, wydrukować małe pamiątki i uzyskać wgląd w świat wirtualnej rzeczywistości.
Kolejnym ciekawym miejscem, który zwiedzili nasi uczniowie było Martonvasar - to popularne miejsce turystyczne na Węgrzech ze względu na Pałac Brunszvik, w którym zatrzymał się Ludwig van Beethoven i napisał „Dla Elizy”. Nasi uczniowie w tym miejscu wzięli udział w warsztatach w laboratorium Agrowerzum - Po krótkiej prezentacji uczestnicy sesji uwidocznili cząsteczkę DNA z miąższu owoców za pomocą prostych substancji występujących w gospodarstwach domowych.
W przedostatni dzień naszego pobytu gospodarze zaplanowali dla wszystkich uczestników spotkania wycieczkę do Budapesztu, podczas której mieliśmy okazję zobaczyć najważniejsze zabytki turystyczne - Wzgórze Zamkowe, należące do Światowego Dziedzictwa UNESCO, z przepiękną starówką oraz niezwykłym kościołem św. Macieja i Basztą Rybacką, zamek Vajdahunyad, fontannę św. Macieja, trochę przypominającej słynną rzymską fontannę di Trevi, Plac Bohaterów z monumentalnym pomnikiem tysiąclecia państwowości Węgier, Wzgórze Gellerta z potężną austriacką cytadelą i wiele innych.
Piątek, to dzień podsumowania mobilności. Dzień ten uczniowie zaczęli od wizyty na półwyspie Tihany – czyli krainy lawendą i papryką pachnącą. Tihany to nie tylko najładniejsze miejsce nad Balatonem, ale także miejsce, które Węgrzy uważają za kolebkę swojego państwa. W tym miejscu pożegnaliśmy także naszych rumuńskich partnerów, którzy prosto z Tihany udali się do domu.
Piątkowe popołudnie uczniowie spędzili w szkole, gdzie włodarze mobilności podsumowali działania dzieci. Okazało się, że nasza grupa najlepiej poradziła sobie z zadaniami wyznaczonymi na ten tydzień i zajęła pierwsze miejsce. Odbyła się też zabawa taneczna, na której gospodarze próbowali nauczyć swoich gości kilku tradycyjnych tańców. A wieczór zakończył się podziwianiem nieba przez uczniów.
Liczne zajęcia, warsztaty, prezentacje w języku angielskim oraz kontakt z młodzieżą z innych krajów był doskonałą okazją do ćwiczenia i rozwijania zdolności językowych uczniów. Dzięki udziałowi w projekcie młodzież poznała wiele ciekawostek tamtejszej kultury i historii, posmakowała lokalnej kuchni i zawarła nowe znajomości. Wyjazd dostarczył wszystkim mnóstwa wrażeń i niezapomnianych przygód.
Warto uczyć się języków obcych i podróżować po świecie, a uczestnictwo w projekcie ERASMUS + daje młodzieży szansę na połączenie tych dwóch rzeczy.