ERASMUS+ KA101 EDUKACJA SZKOLNA
MOBILNOŚĆ KADRY EDUKACJI SZKOLNEJ
Projekt p.t. „Szkoła otwarta na zmiany.”
Numer projektu: 2018-1-PL01-KA101-048399
Termin: 01.06.2018 - 31.05.2020
Szkoła Podstawowa w Psarach
Kwota dofinansowania : 45420 euro
Koordynator mgr Katarzyna Baca
Opiekun projektu z ramienia FUNDACJI ROZWOJU SYSTEMU EDUKACJI: Grzegorz Żółcik FRSE
POTRZEBY NASZEJ SZKOŁY
Nowe wyzwania dla szkoły w sferze edukacji i wychowania w XXI wieku oraz reforma oświaty, która wprowadziła istotne zmiany strukturalne i programowe postawiły naszą szkołę przed ogromnym wyzwaniem. Po 17 latach kształcenia gimnazjalistów musimy na nowo zdefiniować potrzeby placówki. Punktem bazowym jest dla nas dotychczasowy dorobek i zdobyte doświadczenia , na których chcemy budować strukturę organizacyjną , dydaktyczną i merytoryczną dostosowaną do potrzeb młodszych uczniów i aktualnych wyzwań związanych ze zmianami społecznymi i środowiskowymi. Musimy dostosować metody, techniki i narzędzia nauczania do młodszych uczniów a także sprostać nowym zadaniom szkoły w sferze wychowania. Większość nauczycieli z naszej placówki nigdy nie uczyła dzieci poniżej 13 roku życia. Chcemy przygotować się do tej zmiany profesjonalnie, by pierwsze roczniki dzieci uczących się w zreformowanej szkole czuły się pewnie i bezpiecznie oraz by mogły przyswajać wiedzę w ciekawy, twórczy i skuteczny sposób, z pełnym wykorzystaniem nowoczesnych metod ICT i bogatej bazy dydaktyczno-technologicznej, w jaką wyposażona jest szkoła. Ma to duże znaczenie ze względu na położenie szkoły na terenie Gminy Psary, gdzie przybywa dużo rodzin z miast, mających wysokie oczekiwania i potrzeby edukacyjne wobec swoich dzieci.
SZKOLENIA (BOURNEMOUTH, OXFORD, KORFU, FLORENCJA, MALTA)
Szkolenia podjęte w projekcie obejmują:
1. Szkolenia metodyczne z elementami obserwacji praktyk nauczania w szkole podstawowej, które pomogą zrozumieć i opanować specyfikę nauczania młodszych dzieci (od 6 lat wzwyż), a także umożliwią uaktualnienie kompetencji językowych oraz informatycznych dwóch nauczycieli języka angielskiego. W końcowym efekcie, szkoła zyska dobrze wykształconych językowo uczniów i podtrzyma dobre wyniki nauczania języka angielskiego mimo zmiany wieku uczniów.
2.Teaching Critical Thinking To Young Learners - kurs, który wyposaży nauczyciela języka angielskiego i rosyjskiego w narzędzia pozwalające na prowadzenie młodego ucznia przez proces przyswajania materiału programowego w taki sposób, by zaangażować go i zachęcić do przejęcia inicjatywy poznawczej poprzez rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia. Dzięki temu, szkoła będzie wspierać krytyczne myślenie, a nie bierne nauczanie typu "naucz się na pamięć".
3. Szkolenie typu Language and Learning To Learn oraz Bi-component z elementami praktyki szkolnej dla nauczycieli: języka angielskiego, polskiego, geografii oraz dyrektora szkoły. W sposób praktyczny poprawią pewność nauczycieli w prowadzeniu lekcji z młodszymi dziećmi (od 10 lat wzwyż) oraz poszerzą zakres metodologicznych podejść, z myślą o niezależnym i efektywniejszym uczeniu się uczniów. Umożliwią bardziej efektywne zarządzanie szkołą poprzez polepszenie jakości pracy na arenie międzynarodowej, dzielenie się najlepszymi praktykami w kierowaniu szkołą z dyrektorami szkół z całego świata, zwiększenie umiejętności w języku angielskim, co zapewni placówce zrównoważony rozwój w obliczu radykalnej reformy oświaty.
Mamy nadzieję, że te szkolenia umożliwią uczestnikom kursu poprowadzenie naszej szkoły w kierunku Profesjonalnej Społeczności Edukacyjnej (Professional Learning Community). Kursy poprawią również osobiste umiejętności językowe i płynność mówienia, a także świadomość kulturową.
4. Szkolenie Project Based Learning in the Classroom: Setup, Integration and Reflection, dla nauczyciela historii i WOSu, umożliwi teoretyczne i praktyczne poznanie metody PBL i przeszkolenie w tym zakresie całego grona pedagogicznego, dzięki czemu w szkole na wszystkich przedmiotach będą używane nowe, zintegrowane narzędzia nauczania oparte na wspólnym rozwiązywaniu problemów, nowe formy motywowania młodych uczniów i rozwijania ich pasji do samodzielnego uczenia się.
5. Szkolenie metodyczne Creative Teaching in Secondary CLIL Classroom dla nauczyciela plastyki. Po rocznej praktyce uczenia bilingwalnego w ramach innowacji, uczestnictwo w tym kursie będzie, oprócz pozyskania nowych umiejętności i narzędzi pozwalających ciekawiej, efektywniej i wszechstronnej prowadzić zajęcia, przede wszystkim okazją do przedyskutowania i podzielenia się doświadczeniami i napotkanymi problemami z praktykami tej metody. Kurs pomoże odświeżyć i zaktualizować angielski oraz umożliwi obserwację nauczania w odpowiednio dobranej szkole brytyjskiej. W efekcie nasza szkoła zyska nauczyciela, który w sposób pewny i profesjonalny stworzy program autorski nauczania plastyki, bazujący na metodzie CLIL.
6. Szkolenia Intensive General English dla 6 nauczycieli ze znajomością jęz. angielskiego na poziomie A.2. (n. matematyki, n. j. niemieckiego, n. muzyki, n. biologii, n. Edukacji wczesnoszkolnej i n. W-Fu) celem podniesienia poziomu znajomości języka do B.1. Dzięki poprawie kompetencji językowych, wymienieni nauczyciele będą mogli aktywnie włączyć się w realizację projektów (przyszłych jak i również obecnych, związanych z tematyką nauczanych przez nich przedmiotów) oraz podnosić jakość oferowanych przez nich zajęć dzięki zdobyciu umiejętności samodoskonalenia się i korzystania z dostępnych artykułów i szkoleń zawodowych w j.angielskim. Dla n. edukacji wczesnoszkolnej, celem przygotowania do FCE.
8. Job shadowing w szkole hiszpańskiej dla dyrektora, językowca oraz przedstawiciela przedmiotów humanistycznych i ścisłych, które pozwoli na efektywne wprowadzenie do praktyki szkolnej pracy metodą projektu (PBL) na wszystkich zajęciach i częściowe odejście od podręczników poprzez obserwacje pracy dydaktycznej szkoły europejskiej, mającej długoletnie doświadczenie w pracy z młodszymi dziećmi za pomocą wymienionej metody.
NASZE MARZENIA
W ramach tego projektu, chcemy poznać i wdrożyć na wszystkich zajęciach szkolnych metodę PBL, która pomoże naszym uczniom polubić szkołę i rozwinąć ich kompetencje kluczowe (jak np. czytanie ze zrozumieniem) oraz umiejętności potrzebne do odniesienia sukcesu w dzisiejszym społeczeństwie: planowanie, krytyczne myślenie, rozumowanie, kreatywność, zrozumienie innych kultur, wizualizację, osobistą i społeczną odpowiedzialność oraz zrozumienie, które narzędzia technologiczne najlepiej sprawdzają się w danym zadaniu. Chcemy, by dla naszych uczniów nauka była naprawdę zabawna, ale żeby tego dokonać, potrzebujemy zerwać z ideałem "właściwej" edukacji, który siedzi w większości naszych umysłów (spokojna, uporządkowana klasa, w której wszyscy uczniowie siedzą rzędami przy oddzielnych ławkach, słuchając i zapamiętując lekcje dnia). Wierzymy, że wybrane szkolenia (PBL, Critical Thinking, Bi-component i Learning To Learn) oraz job shadowing pomogą nam w tym niemałym wyzwaniu.
SPODZIEWANE REZULTATY
Dzięki projektowi NAUCZYCIELE rozwiną kompetencje językowe oraz kluczowe, co otworzy granice dotyczące edukacji, zatrudnienia w krajach UE i współpracy międzynarodowej. Projekt da możliwość teoretycznego i praktycznego poznania innowacyjnych metod nauczania dzieci w wieku 7-15 lat, w tym PBL, dzięki czemu będą mogli być pionierami trwałych zmian w swojej placówce.
Projekt będzie miał znaczący wpływ na ORGANIZACJĘ WNIOSKUJĄCĄ, gdyż:
-polepszy wizerunek szkoły w powiecie - przyczyni się do poprawy jakości kształcenia przedmiotów humanistycznych i ścisłych,
-poprawi skuteczność stosowanych metod i nabywanie nowych, które przyczynią się do podniesienia jakości pracy szkoły, zwłaszcza w obszarach, w których występują deficyty, poszerzy ofertę edukacyjną o nowy program autorski oraz nową innowację, zapewni zrównoważony rozwój w obliczu radykalnej reformy oświaty, podniesie jakość oferowanych zajęć.
Placówka przybliży się do celu jakim jest pozyskanie przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej kwalifikacji do nauczania języka angielskiego w swojej klasie.
Umożliwi efektywne wprowadzenie do praktyki szkolnej pracy metodą projektu (PBL) na wszystkich zajęciach i częściowe odejście od podręczników.
Dzięki temu skorzystają UCZNIOWIE, gdyż projekt zapewni im umiejętności niezbędne do przejęcia ich własnego procesu uczenia się i korzystania z niego najlepiej jak potrafią, będzie wspierał ich krytyczne myślenie, rozwój wszystkich kompetencji kluczowych.
Dzięki PBL, zachęci ich do twórczego myślenia, rozwiązywania problemów za pomocą wybranych przez siebie narzędzi, uczestniczenia w procesie decyzyjnym, który wpływa na ich edukację, dzięki czemu zwiększy się poczucie ich własnej wartości i zyskają kompetencje cenione na dzisiejszym rynku pracy.
W rezultacie będzie to miało korzystny wpływ na wizerunek LOKALNEJ EDUKACJI - realizując Strategię Rozwoju Edukacji w Gminie Psary - powiększymy grupę szkół o standardzie europejskim.
ZAPRASZAMY NA BLOGA NASZEGO PROJEKTU: http://ambitnakadra.blogspot.com