Ostatnia mobilność uczniów w ramach projektu “ We want to volunteer to make the world a
better place.”
Nasz dwuletni projekt “We want to volunteer to make the world a better place” dobiega
końca. W dniach 22-28.04.2018. dwóch uczniów oraz dwie absolwentki naszej szkoły, pod
opieką dyrektora szkoły mgr Ewy Wawrzak oraz nauczyciela języka angielskiego mgr
Katarzyny Bacy, udało się do Iisalmi w Finlandii na ostatnią mobilność uczniów. Gdy
wylatywaliśmy z Warszawy, w Polsce była letnia pogoda, gdy wylądowaliśmy w środku
Finlandii, zobaczyliśmy śnieg i zamarznięte jeziora. Mimo zimnej i surowej aury, zostaliśmy
bardzo ciepło przyjęci przez szkołę goszczącą Juhani Aho oraz przez fińskie rodziny.
Podczas kolejnych dni uczyliśmy się języka fińskiego, prezentowaliśmy na forum
międzynarodowym najlepszych wolontariuszy z naszego miasta, wzięliśmy udział w
seminarium na temat “Co znaczy być obywatelem Unii Europejskiej”, wzbogaciliśmy zasoby
miejskiej biblioteki - każda szkoła przekazała trzy książki w narodowym języku, my
zawieźliśmy album o Polsce, “Przedwiośnie” i “Quo Vadis”. Bardzo wzruszające było
spotkanie z mieszkańcami Domu Seniora, z którymi regularnie przez dwa lata spotykali się
fińscy uczniowie. Przy kawie i ciastku, uczniowie oraz seniorzy mówili o wielu pozytywnych
odczuciach, które towarzyszyły im podczas tych spotkań, o nowych przyjaźniach, wymianie
doświadczeń.
Jesteśmy pod dużym wrażeniem fińskiego systemu edukacji. Wiele rzeczy pozytywnie nas
zaskoczyło: uczniowie po szkole chodzą w skarpetkach (z szacunku do pań sprzątających,
dzięki temu na podłogach nie ma piachu ani brudu), od czterdziestu pięciu lat wszyscy
uczniowie w wieku 7-19 lat mają w szkole treściwy i zdrowy obiad za darmo, spożywają go
podczas 30 minutowej przerwy, na szkolnej stołówce, rozmawiając z koleżankami i
kolegami; na przerwach (które trwają 15 minut) w fińskiej szkole jest cicho - wszyscy
uczniowie bez wyjątku muszą wyjść na każdą przerwę na dwór, niezależnie od pogody
(nawet przy silnych mrozach), co sprawia, że wracają na lekcje dotlenieni i lepiej przyswajają
szkolne treści; przy szkołach są ogromne parkingi dla rowerów, gdyż przez cały rok wielu
uczniów dojeżdża do szkoły na rowerze (też niezależnie od pogody); wszyscy uczniowie,
bez względu na płeć, uczą się od pierwszej klasy szyć, majsterkować, operować piłą,
nożem, młotkiem, śrubokrętem. Starsi uczniowie w siódmej klasie mają trzy lekcje gotowania
tygodniowo, podczas których poznają przepisy na zdrowe posiłki, a potem je przygotowują,
ucząc się nakrywać do stołu, obsługiwać piekarnik, płytę indukcyjną, dbać o czystość
swojego stanowiska pracy, pracować w zespole, prać. Siódmoklasiści też mają lekcje szycia
i chodzą w uszytych przez siebie ubraniach.
Byliśmy też zaskoczeni innowacyjnością oraz przedsiębiorczością mieszkańców regionu
Savio. Zamiast zwiedzać zabytki, zwiedzaliśmy ogromne firmy, eksportujące na cały świat
produkty najwyższej klasy: Genelec (głośniki) oraz Ponsse (maszyny do wycinki drzew). W
każdej firmie mogliśmy obejrzeć halę produkcyjną oraz prezentację o historii powstania oraz
o obecnych sukcesach firmy. W siedzibie Genelec mieliśmy okazję obejrzeć koncert Adele
na sprzęcie nagłaśniającym kosztującym ponad dwieście tysięcy euro. Efekt był
niesamowity.
W drodze powrotnej do domu, zwiedziliśmy stolicę Finlandii, Helsinki.

Druga mobilność projektu "LIKE the naturE- tRAdition- Sport" poświęcona uczeniu się podczas krótkoterminowej wymiany uczniów odbyła się w Estonii w miasteczku Turi. Wzięli w niej udział wszyscy partnerzy projektu. W skład grupy polskiej wchodzili : nauczyciele – G. Kruczek i D. Laskowska oraz uczennice– I. Pęczek, A. Zaporowska, W. Zbień.

Pierwsze godziny spotkania poświęcone były integracji w rodzinach i poznawaniu przepięknych okolic Turi. Nasza grupa przybyła najwcześniej, więc mogła spędzić w ten sposób całą niedzielę. Zajęcia programowe rozpoczęły się w poniedziałek od poznania bazy merytorycznej szkoły, udziału w lekcjach i zapoznaniu się uczestników grup projektowych w czasie zadań integracyjnych. W tym dniu zostaliśmy zaproszeni na spotkanie z burmistrzem miasta Turi oraz wzięliśmy udział w bardzo ciekawej lekcji historii w twierdzy Wittenstein  w Paide. Po zakończeniu interaktywnego zwiedzania z elementami zabawy cała grupa projektowa zjadła w murach twierdzy pyszną kolację.

Zajęcia przygotowane przez organizatorów odwoływały się do czterech głównych obszarów naszego projektu- przyrody, tradycji, muzyki i sportu. Mieliśmy okazję  spróbować bog-walkingu, czyli spaceru po bagnach. W Estonii bagna i torfowiska zajmują 1/5 powierzchni stałego lądu.  O unikatowych walorach tego rejonu dowiedzieliśmy się z opowiadania przewodniczki. 25% spośród wszystkich odmian roślin występujących w Estonii rośnie tylko na bagnach. Jest wśród nich wiele gatunków-reliktów z epoki lodowcowej – torfy, mchy, grzyby i glony. Była to bardzo ciekawa i pouczająca, a chwilami – mokra- wyprawa.

Część poświęcona tradycjom była rozłożona na kilka osobnych wydarzeń. Wzięliśmy udział w koncercie Wiosennym podczas prezentowano największe artystyczne osiągnięcia uczniów szkoły z tego roku szkolnego, w tym występy folklorystyczne w strojach ludowych. Mieliśmy okazje również podziwiać występy młodzieży w sąsiednich szkołach i w młodzieżowym centrum kultury. Wraz z  partnerami byliśmy wykonawcami koncertu „ We are the champions” i wieczoru tańców i zabaw narodowych, podczas  którego uczyliśmy naszych partnerów tańczyć poloneza w rytm muzyki W. Killara.

Zajęcia sportowe odbywały się na boisku sportowym szkoły, a także podczas wizyty w skansenie sw pobliżu torfowisk. Poza meczem piłki nożnej uczestnicy projektu mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w wielu zabawnych konkurencjach.

Ciekawym i bardzo pouczającym wydarzeniem było nagrywanie materiału dziennikarskiego do telewizyjnych wiadomości informacyjnych w Broadcasting Museum w Turi.

Mobilność została zwieńczona wspólnym zwiedzaniem Tallina, pieknego miasta, które na długo zostanie w naszej pamięci.


W ciągu całego roku szkolnego wypełniane są kolejne zadania projektu poświęcone działaniom przeciwko przemocy i agresji w sporcie, a także  działania informacyjne dotyczące autyzmu.

W dniu 1. marca mieliśmy przyjemność spotkać się ze wszystkimi uczestnikami trzech projektów Erasmus+, realizowanych przez naszą szkołę w ramach spotkania integracyjnego Erasmus+ Day. Była to dobra okazja do podzielenia się doświadczeniami, radościami i obawami. Obejrzeliśmy filmiki i zdjęcia z odbytych mobilności, nakreśliliśmy kolejne etapy projektów. W spotkaniu wzięli udział uczniowie oraz ich rodziny, nauczyciele z naszej szkoły oraz dwie nauczycielki z Hiszpanii, co nadało spotkaniu wymiar międzynarodowy. Wszyscy mogli obejrzeć pamiątki przywiezione z 11 krajów partnerskich:  Łotwy, Hiszpanii, Portugalii, Macedonii, Turcji, Finlandii, Włoch, Estonii, Czech, Węgier i Rumunii. Miło się rozmawiało przy kawie i czerwonej herbacie, podarowanej nam przez hiszpańską delegację, delektując się pysznym ciastem oraz hiszpańską szynką na słodkich ciasteczkach. 

W dniach 26.02 - 02.03. 2018.  gościliśmy w naszej szkole dwuosobową delegację z Hiszpanii. Były to dwie nauczycielki: pani Maria Rosa Valero Martinez (nauczyciel wychowania przedszkolnego) oraz pani Gema Martinez Ambit (nauczyciel szkoły podstawowej). Panie przyjechały do nas ze szkoły w miejscowości Orihuela, region Alicante, celem obserwowania nauczania dwujęzycznego prowadzonego w naszej szkole na lekcjach matematyki, plastyki i ceramiki.

W ramach ceramiki prowadzonej metodologią CLIL obserwowały zajęcia prowadzone przez mgr Magdalenę Trzcionkę na temat etnodezignu czyli projektowania inspirowanego polską sztuką ludową. Dzieci były zapoznawane z pojęciami takimi jak etno i dezign, następnie musiały rozpoznać podstawowe rodzaje projektowania, czym zajmuje się projektant i jak w te pojęcia wpisuje się nasze twórcze działanie na ceramice. Nasz nauczyciel podał też szereg przykładów etnodesignu i dzieci miały za zadanie rozpoznać czym inspirował się projektant ( wzorami ludowymi, sposobem użytkowania, formą starych przedmiotów czy obyczajami). Część językowa była ukierunkowana na opisywanie tego co widzimy i wyrażania własnej opinii. Następnie grupa udała się do gminnej biblioteki ( niezbędny był dostęp do komputerów ) i zadanie polegało na przeglądaniu strony internetowej ze strojami ludowymi i wklejaniu swoich inspiracji na padlet - link https://padlet.com/trzcionkamagdalena/7r7bh3nwae50. Na następnych zajęciach na podstawie wydrukowanych zdjęć, uczniowie będą projektować wzory na ceramicznych paterach. 

W ramach plastyki prowadzonej przez mgr Magdalenę Trzcionkę metodologią CLIL, nasi goście obserwowali jak uczniowie tworzyli kompozycję abstrakcyjną, w której mieli pokazać różne techniki cieniowania i natężenie gradacji szarości. Na początku lekcji nauczyciel przypomniał cel i instrukcję wykonania pracy, następnie uczniowie wymienili się pracami. Na rozdanych karteczkach mieli zapisać rady dla sąsiada ( część angielska- dawanie rad ) jak lepiej zrobić to zadanie. Następnie po kolei czytali /mówili swoje rady. Po tym wrócili do swojej pracy.

W ramach matematyki prowadzonej przez mgr Jolantę Grzywnowicz metodologią  CLIL , nasi goście obserwowali lekcję o temacie:  Solids of revolution w klasie III Gimnazjum oraz  lekcję Applications of trygonometry - angle od depression and elevation w klasie I Liceum. Aktywny udział nauczycieli z Hiszpanii- lekcja wielojęzyczna - pojęcia matematyczne w j.angielskim, hiszpańskim, j.polskim i języku symboli matematycznych.Element kulturowy lekcji - różnice w użyciu jednostek miar (cale stopy, mile,…).

Nasi goście obserwowali też lekcję języka angielskiego prowadzoną przez mgr Katarzynę Bacę z wykorzystaniem pomysłów pozyskanych podczas szkolenia metodycznego w Oxfordzie oraz lekcję chemii, prowadzoną przez mgr Adriannę Langier-Kopecką, podczas której wzięli udział w eksperymencie z tlenkiem magnezu.

Bardzo podobały się naszym gościom lekcje obserwowane w klasie pierwszej szkoły podstawowej prowadzone przez mgr Beatę Skórkę (informatyka oraz edukacja polonistyczna). Nasi pierwszoklasiści zrobili piękne laurki dla swoich rówieśników z Hiszpanii i niedługo wyślą je tradycyjną pocztą. Mamy nadzieję, że jest to początek wieloletniej ekscytującej współpracy pomiędzy najmłodszymi uczniami naszej oraz hiszpańskiej szkoły.

Nasi goście jeden dzień roboczy spędzili w szkole Podstawowej w Dąbiu, gdzie zostali bardzo ciepło przyjęci zarówno przez nauczycieli jaki i uczniów i obserwowali wiele różnych zajęć prowadzonych w grupach wiekowo zbliżonych do swoich uczniów. 

Poza tym, panie wzięły udział w Erasmus+ Day oraz w koncercie w NOSPR. Zwiedziły Auschwitz.

Goszczenie nauczycieli z Hiszpanii było dla nas wszystkich wzbogacającym doświadczeniem - porównaliśmy systemy edukacyjne, dowiedzieliśmy się więcej o metodologii PBL, wykorzystywanej przez hiszpańską szkołę, zawarliśmy nowe przyjaźnie, które chcemy kontynuować współpracując w ramach Erasmus+ oraz eTwinning.

13-20 luty 2018. 9-osobowa grupa projektowa w składzie: Milena Sarna, Julia Gradowska, Maja Mroczek, Magdalena Waluga, Bartosz Matusik, Jakub Zbojak, Mikołaj Szymon oraz opiekunowie p. Grażyna Kruczek i p. Anna Bogacka -uczestniczyła w międzynarodowej mobilności w Statte we Włoszech.

 

Zgodnie z podjętą na pierwszym Międzynarodowym spotkaniu projektowym w Varpalocie zamieniono kolejność dwóch pierwszych mobilności. Mobilność C1 odbyła się we Włoszech w dniach 16-20 II 2018. Gospodarzem spotkania była włoska szkoła Istituto Comprensivo Giovanni XXIII, Statte. Spotkanie przebiegało według uzgodnionego w grupie partnerskiej programu, uwzględniającego terminy wcześniejszego przylotu grupy polskiej i węgierskiej ( tani lot Wizzair pozwalający na zabranie większej ilości uczniów, zamiast 3 udział wzięło 7 uczniów), które wraz z grupą włoską wykonały dodatkowe zadania poszerzające ofertę programową spotkania. Były to zarówno zajęcia integracyjne, zajęcia typu team- building, jak i warsztaty kulturoznawcze oraz malarskie zwieńczone wystawą. Uczniowie węgierscy i polscy uczestniczyli również w lekcjach swoich włoskich partnerów. Strona włoska położyła bardzo duży nacisk na współpracę z rodzinami goszczącymi. Rodziny bardzo dużo czasu poświęcały opiece i organizowaniu czasu uczestnikom mobilności, organizowali grupowe atrakcje i wycieczki dla uczestników. Uczniowie bardzo szybko zaadoptowali się w nowych warunkach i sytuacji, mimo że dla wszystkich był to pierwszy udział w międzynarodowym projekcie, a uczniami szkoły są od września tego roku szkolnego ( są uczniami 4 różnych klas siódmych). Bardzo szybko nawiązali przyjazne relacje ze swoimi partnerami i chętnie podejmowali wspólne działania. Wsparcie rodzin pozwoliło na wygospodarowanie czasu poświęconego na analizę dotychczasowego stanu prac projektowych i przedyskutowanie czekających nas zadań. Spotkaliśmy się ze społecznością szkolną czterech lokalnych szkół „ Leonardo da Vinci”, „ Giovanni XXIII”, „ P. Bordellino” i „ Maddre Teresa School z oddziałami przedszkolnymi, a także z przedstawicielami władz lokalnych. Każdemu z tych spotkań towarzyszyły działania promujące projekt, naszą szkołę i gminę. Uczestnicy przedstawili swój program artystyczny, prezentację multimedialną, gadżety i materiały promujące Polskę oraz produkty własnej pracy poprzedzającej wyjazd.  Efekty wspólnej pracy uczestników mobilności uzyskane w trakcie warsztatów „ Creativity workshop” oraz „ Theater works hop” zostały zaprezentowane na dużej wystawie w holu szkoły oraz podczas spotkania podsumowującego mobilność. Uczestnicy mobilności mieli również okazje poznania kilku pobliskich okolicznych atrakcji historycznych ( zamek w Taranto), architektonicznych ( miasteczko Alberobello)  i przyrodniczych  ( „ La Grotta”). Przewidziano również zadania sportowe- min. mecz siatkówki:  Gospodarze- Goście.